Generation Z – omöjliga eller underbara?

Generation Z kallas den unga generation som är födda från mitten av 1990-talet till mitten av 00-talet. De har beskrivits som en lat, naiv och bortskämd generation.
– Stämmer det verkligen eller är de helt enkelt underbara?

Med en allt fler och fler från generation Z på arbetsmarknaden har vi som arbetsgivare nu fått nog av “invasionen” av den nya generationens unga arbetstagare.

Hur skall vi kunna lyckas om vi är beroende av denna generationen?

Boka vår föreläsning och få alla svaren.

Många menar att det är en lat, naiv och bortskämd generation. Det är en missuppfattning som bottnar i att den nya generationen värdera andra saker än tidigare generationer. De ser ett högt värde i att trivas och att ha roligt på arbetet och i livet de söker mening och syfte i en mycket större utsträckning än äldre generationer.

De tycker också att det är viktigt att kunna identifieras sig med företaget, de behöver finnas ett djupare syfte än att bara tjäna pengar hos arbetsgivaren.

Människor som tillhör generation Z sägs också vara digitalt medfödda (digital native) vilket enkelt innebär att de sedan födseln har varit i kontakt med datorer, mobiler, “paddor” och annan avancerad teknik.

Aktiva mediaproducenter

Generation Z är aktiva mediaproducenter medans äldre generationer är passiva media-konsumenter. Det betyder att generation Z bidrar till sin egen historia på ett helt annat sätt än tidigare generationer, de kommunicerar, söker jobb, umgås via mobilen inte längre med Facebook, men kanske med Instagram men främst via Snapchat och TikTok m.m. 

Utifrån den här typen av informationsspridning och kunskapen om en mängd olika tekniker och prylar tros de vara duktiga multi-taskare, så är inte fallet. De är i själva verket väldigt lättdistraherade. Den unga generationen klar inte många minuter innan den måste försäkra sig om att inget nytt har hänt i världen, på Instagram, på Snapchat eller via någon annan informationskälla. De söker efter och vill gärna ha snabb återkoppling på om det som de gjort är bra eller inte men det kan räcka med en “like”. :)

Generation Z är inget annat än en ny kultur

Hur ska vi då kunna leda, styra och få de som tillhör Generation Z och kommande generationer att stanna i mer än två år på sin arbetsplats, hur kan vi få dem engagerade och kapabla till att samarbeta?

Svaren får du i den här unika föreläsningen. Med hjälp av humor, verkliga exempel, historia och ett modernt ledarskap byggt på individen visar vi hur det går att få ut det mesta och bästa ur generation Z (och andra generationer också för den delen).

Att möta och leda unga människor är som att möta människor från andra länder, behandla generation Z med samma förståelse och ödmjukhet som vi behandlar Japaner, Fransmän, Amerikaner och Kineser. De som tillhör generation Z är inget annat än en annan kultur och det är kulturskillnaderna mellan generationer vi behöver överbrygga, inget annat!

Boka föreläsningen Generation Z – omöjliga eller underbara och få nya tankar och idéer om hur man kan leda olika generationer och människor sida vid sida och till framgång.

Vill du veta mer?

Vill du boka eller veta mer om den vår föreläsning “Generation Z – omöjliga eller underbara” eller saknar du ett ämne i repertoaren är du varmt välkommen att höra av dig.

Kontakta oss!
Telefon: 031- 337 57 50
E-post: info@larssonco.se

Med vår erfarenhet och kunskap kan vi erbjuda föreläsningar och ledarskapsutbildningar inom många olika ämnen.